Reseberättelse - Olov Bergqvist

Reseberättelse

Vi var sex familjemedlemmar som åkte till USA för att träffa släkt vars anor utvandrat till USA i slutet av 1800-talet. Per Bergquist emigrerade, men har inga ättlingar i USA. Däremot har Lars Magnus Bergquist många ättlingar, där vi skulle få träffa flera. Dessutom skulle vi i Chicago försöka finna spår efter Olof August Bergquist, far till Sigrid, Gertrud, Eric och Gösta. Och då farfar/morfar till deras barn.

Första veckan

Vi bodde de tre första nätterna hos Bettys kompis Martha Luzio i Park Ridge i Chicago.

Tisdag 4 september. Först på programmet var att hitta "spår" efter Olof August. Vi besökte Irving Park Cemetery och fann hans grav. Därefter fick vi en guidning på äldreboendet Pioneer Place (nu del av Three Crowns Park) i Evanston. Vi tittade också på Olof Augusts och Almas hus 2938 W. Diversey Ave. Det som är känt om Olof August och hans andra fru Alma finns redovisat på en egen sida: Olof Augusts liv i Chicago.

Spår efter Olof August (klicka för större bilder - avsluta med ╳ )

Dagen avslutades i Downtown Chicago med båttur på Chicagofloden och ut på Lake Michigan.

Onsdag 5. Först ett besök hos Bob och Linda Bergstrom. Bob är dottersonson till Lars Magnus Bergquist. På eftermiddag/kväll åter Downtown Chicago med Millenium Park och Hancock Building.

Torsdag 6. Bilresa upp till Bettys hem vid Camp Lake i Iron River. Fyra i vår grupp bodde hos familjen Lindahl vid Hagerman Lake.

Hos Betty/Herb och Mike/Carolyn

• Välkommen!
  • Mike och Carolyn Lindahl

Fredag 7. Morgonen började med fika på McDonalds i Iron River. Betty och hennes vänner brukar ofta träffas där för att äta frukost tillsammans. De har verkningen omslutit Swedish fika "over there". Vi besökte sedan Iron County Museum och hade en njutbar båttur på Hagerman Lake. Vädret var fint, på gränsen till for varmt. Badtemperaturen var helt ok. På kvällen träffade vi fler bekanta till Herb och Betty på en vägkrog en bit innanför gränsen till Wisconsin.

McDonald's FIKA (klicka för större bilder - avsluta med ╳ )

Lördag 8. Resa till Palestine, Stephenson för släktträffen med Bergquistsläktingar och ingifta familjer. Vi fick åka traktorkärra till Bergquist farm där Lars Magnus Bergquist fick en gård efter han emigrerat från Sandviken i Ö Ämtervik 1882 till Stephenson, Menominee, Michigan. Jag hade varit i Sandviken kort före resan - för att känna på stämning och miljö. Och för att kunna jämföra. Det var en mäktig känsla att sätta foten på samma jord som farfars farbror kom till. OCH att göra det tillsammans med en massa trevliga släktingar. Mer av Norra Skånekänsla i Stephenson jordbruksmässigt, men jag kan förstå att de ensåg att de hade bytt upp sig och kommit till sitt förlovade land. Inte så märkligt att de kallade platsen där de byggde sin kyrka för Palestine.

Stephenson Family Reunion 2018

Släktträff i Palestine, Stephenson (klicka för större bilder - avsluta med ╳ )

Efter traktorresan var det lunch. Bl.a. potatiskorv (känd som värmlandskorv i Sverige utanför Värmland) - jag har nog inte ätit godare sedan min mamma tillredde dem efter höstslakten.

Joel Bergqvist inledde med att sjunga Värmlandsvisan. Sedan hölls det föredrag. Först av Linnea Hendrickson: Founding Families. Jag visade bilder från Sverige och hade två presentationer: Varmland gift (Värmlandsgåvan), Founding family Lars Jonsson Bössman & Ingeborg Nilsdotter

OBS: alla presentationerna är stora och kräver att du har en bra internetanslutning och att du helst ser dem på dator. Om din anslutning inte är snabb, ladda först ned dem på din dator

Magnus, Simon, Joel och Martin reste på kvällen hem efter första veckan. Jag och Lena hade en vecka till.

Andra veckan

Borgmästare Bangrys jaktstuga

Vi sov över i jaktstugan till borgmästaren i Stephenson, Lowell Bangry, tillsammans med Betty och Linda. På söndag morgon åkte vi ut till Lage Michigan vid Wells State Park. Härligt att gå på stranden och känna på vattnet.

Linda känner på vattnet

Vi deltog sedan på söndagsgudstjänsten i Betlehem Covenant Church i Palestine. Jag har inte någon större kännedom av hur gudstjänster hålls i olika kyrkor och trosriktningar i Sverige. Det som kändes speciellt var att pastor Stonina inte bara predikade, utan också samtalade med gudstjänstbesökarna. Det ger delaktighet och en avslappnad känsla som jag inte har upplevt tidigare.

På återfärden tillbaka till Iron River stannade vi vid Chicagon Lake. En fin sjö med campingmöjlighet, som Betty och Linda hade upplevt med sin familj när de var unga. Där finns också en minnesplats för Ojibwaindianerna som funnits där även under 1800-talet. Vi fick genom det en liten inblick i skiftet mellan ursprungsbefolkningen och immigranterna.

Måndag 10. Vi gjorde en utflykt till Marquette, norrut vid Lake Superior. Det är den största staden i övre Michigan. Staden är en hamnstad där det skeppas ut järnmalm. Staden är livaktig genom Northern Michigan University. Litet norr om stadskärnan ligger Presque Isle, en vacker halvö, med badstränder, även om Lake Superior är känd som en kall sjö.

Marquette och Presque Isle (klicka för större bilder - avsluta med ╳ )

Tisdag 11. Vi gjorde en ny utflykt norrut, nu till tvillingstäderna Houghton och Hancock. Houghton är den största staden i Copper Country på halvön Keweenaw. Många invandrare från Cornwall och Finland kom till området för att jobba med brytning av kopparmalm. Den största arbetsgivaren idag är Michigan Technological University. Här bildades det första professionella ishockeylaget i USA 1903, Portage Lakers. Genom närheten till Lake Superior får staden genom snökanoneffekten mycket snö, i genomsnitt 5,5 m/vinter. Grannstaden Hancock är en gruv-, skogs- och mineralstad. Vid folkräkningen år 2000 var en tredjedel av befolkningen av finsk härkomst. Här finns Finlandia University, tidigare Suomi College grundat 1896. Ett av syftena var att bevara den finska kulturen, en viktig sak var då att utbilda finska präster (en historisk miss lärd från Nya Sverige, dvs Delawarekolonin på 16-1700-talen). Samlokaliserat Finlands honorärkonsulat. Vi besökte Finnish American Heritage Center med utställningar och fick träffa släktforskare som bl.a. studerade Delaware-tiden.

Vi fick tips om att äta lunch på Peterson's Fish Market, en bit utanför staden. Den låg intill en gammal koppargruva och såg ut som ett äldre hak utefter vägen. Men så god mat!

Houghton och Hancock (klicka för större bilder - avsluta med ╳ )

Onsdag 12. Efter dagarna i övre Michigan, med släktträff i Stephenson och samvaro med Betty Honold och Linda Anderson, var det dags att åka söderut. Betty och Linda lämnade oss på tågstationen i Park Ridge i Chicago. Det blev många kramar. Tack för goda minnen och en fantastisk gästfrihet!

Vi åkte sedan till vårt Air-BnB i Little Italy. Det är ett område med lång italiensk-amerikansk historia, nu under snabb upprustning genom närheten till University of Illinois Medical District. På kvällen hade vi lyckats få bord på den nyamerikanska restaurangen Girl and the Goat i Chicagos West Loop. Det blev en mycket god middag. Vi imponerade också på våra barn genom att lära oss att ta oss runt via Ubertaxi, som ju beställs via en app i mobiltelefonen.

Chicago (klicka för större bilder - avsluta med ╳ )

Torsdag 13.  Nu var det dags att träffa Lenas Nordengrensläktingar. Först Lenas mammas kusin Carol Nordengren Larson och hennes familj. De bodde i Norwood Park, ett fint villaområde ungefär mitt emellan Downtown och flygplatsen.

Fredag 14-söndag 16. Vi tog tåget till Cary sex mil nordväst om Chicago, för släktträff hos Carols bror John och hans fru Louise Nordengren, samt barnen till framlidne Albert Nordengren.

Båda syskonens familjer var mycket trevliga. De uppskattade också berättelsen om Nordengrensläktens tidigare skogsfinska historia under familjenamnet Hakkarainen.

Nordengren (klicka för större bilder - avsluta med ╳ )

På söndag 16 åter till Chicago för hemresa.

En bild säger mer än tusen ord, så titta gärna på våra fotoalbum. Tack till alla i resesällskapet för   bidrag med dina bilder.